Hva innebærer egentlig begrepet 'lesing'? I sin grundige utforskning undersøker Matthew Rubery hvordan nevrodivergens påvirker måtene individer leser på, og utfordrer oss til å tenke at det kanskje ikke finnes én entydig definisjon. Denne alternative historien om lesing forteller historiene til 'atypiske' lesere og hvordan nevrologiske tilstander har påvirket deres evne til å forstå trykt tekst; fra dysleksi, hyperleksi og alexi til synestesi, hallusinasjoner og demens. Rubery har et særlig fokus på nevrodiversitet og tar sikte på å transformere vår forståelse av selve lesebegrepet. Gjennom personlige vitnesbyrd fra litteratur, film, livsfortellinger, sosiale medier, medisinske kasuistikker og andre kilder, uttrykker Rubery hvordan kognitive forskjeller har formet menneskers erfaringer både på og utenfor siden. Han hevder at det ikke finnes én enkelt aktivitet definert som lesing. I stedet finnes det mange måter å lese (og for den saks skyld, ikke lese) på, til tross for hvor enkelt vi ofte bruker begrepet.