I de senere tiårene har autentisitet blitt en besettelse i Amerika. Dette fenomenet har drevet utviklingen av tretti års med reality-TV-programmering og bidratt til den eksplosive populariteten til et stadig skiftende utvalg av sosiale medieplattformer. Den preger Donald Trumps bevisste ignorering av politisk korrekthet (og korrekturlesing), samtidig som den inspirerer multinasjonale selskaper til å ta til orde som aktivister på måter få 'woke' merker har våget tidligere. Autentisitet støtter også en industri verdt milliarder, der vanlige mennesker promoterer produktene sine med #spon-con, og den tilfører ekstra troverdighet til rockestjerner og rappere. Men ironisk nok er autentisitetens natur ikke noe mer enn en konstruksjon; den er like fabrikkpreparert som den er allment tilstede. I 'The Authenticity Industries' tar journalist og akademiker Michael Serazio leserne med bak kulissene til dem som skaper 'virkelighet' og gir innsikt i hvordan dette forsøker å påvirke oss. Gjennom en rekke sjeldne intervjuer med kampanje-konsulenter, reklamefolk og teknologer, avdekker han de skjulte mekanismene bak autenticitetens kultur.