The Gray Book utforsker et kompleks av nyanser som omhandler grått som en tilstand av vaghet og usikkerhet. Denne fargen, ofte ansett som den mest dystre og livløse av nyanser, representerer grensen mellom liv og død—et område der livets lys ser ut til å være midlertidig suspendert, mens døden ennå ikke har inntatt horisonten. Grått bærer preg av røyk, tåke, aske og støv; det er et symbol på det flyktige og det som smuldret bort. Denne boken tar oss med til en ambivalent sfære av tanker og minner, hvor begreper og opplevelser blandes og forvitrer. Grått oppmåler avstanden mellom nærhet og avstand, og fanger opp nyanser av tvil, stillhet og minner fra fortiden. The Gray Book fungerer som en spektral medium for litteraturens essens—det som kan sammenlignes med en kornete gass av språk. Med blyanter som de som ble brukt av storheter som Nabokov, Rilke, Svevo, Poe og Dickinson, dokumenterer denne boka de skiftende uttrykkene av tvetydighet og registrerer både grafittsporene det etterlater seg og den avtagende livslengden av disse uttrykkene. Den plasserer seg i et rom som befinne seg på grensen mellom kritikk og litteratur, preget av en unik følsomhet.