«Ecosee» utforsker den retoriske rollen bildene spiller i formidlingen av miljøideer. Hvordan bruker tilhengerne av miljøbevegelsen bilder av 'natur' for å skape støtte og sympati? Fra Sierra Clubs bruk av Ansel Adams' klare og urørte portretter av det vestlige USA til nærbilder av plastflasker og døde fisk som flyter i forurensede innsjøer, har visuelle framstillinger av landskap og menneskeskapte degraderinger hatt en dyp innvirkning på den offentlige oppfatningen av miljøbevissthet og miljøet generelt. Til tross for den retoriske kraften til bilder knyttet til miljøbevegelsen de siste førti årene, har forskningen på miljøkommunikasjon i stor grad fokusert på verbal fremfor visuell retorikk. «Ecosee» tilbyr en dypere og mer omfattende forståelse av de kommunikative strategiene og kraften i miljøbevegelsen ved å nøye undersøke de visuelle retorikkene som er involvert i fotografier, malerier, TV- og filmbilder, videospill, og mer.