Fra Blues til Beyoncé tar oss med på en fascinerende reise gjennom hvordan svarte kvinner har brukt lyd som et middel for å formidle historier og skape fellesskap på tvers av generasjoner. Boken fremhever de pågående, offentlige bekreftelsene av motstand, selvbestemmelse og håp fra svarte kvinner, og spenner over ulike medier fra det nitten århundre til i dag. Gjennom en grundig analyse av innspillinger, musikkvideoer, selvbiografiske skrifter og taler, utforsker Alexis McGee hvordan skikkelser som Ida B. Wells, Billie Holiday, Ruth Brown, Queen Latifah, Aretha Franklin, Nina Simone og Janelle Monáe mobiliserer lyd for å utfordre antiblack-diskurser og utvide pedagogikken for sosial rettferdighet. Boken bygger videre på samtidsrettede, svarte feministiske tilnærminger innen lydstudier og soniske retorikker, og avdekker hvordan svarte kvinners soniske handlinger overfører betydning og kunnskap mellom og på tvers av generasjoner.