Denne boken utforsker hvordan forfattere og kunstnere har tilnærmet seg barns opplevelse av grusomheter. Atrofi i form av historiske hendelser som Holocaust, den transatlantiske slavehandelen, eller folkemordet i Rwanda stiller betydelige utfordringer for forfattere av barne- og ungdomslitteratur. Å prøve å presentere slike ubeskrivelige hendelser innenfor en klassisk tre-akts struktur med en forståelig moral og en lykkelig slutt, kan medføre en nedvurdering av ofrene. På den annen side kan det å konfrontere barn med den brutale virkeligheten av storskala vold uten en form for oppløsning være emosjonelt plagsomt og potensielt skadelig. Til tross for disse vanskelighetene, eksisterer det imidlertid et betydelig antall verk som retter seg mot barn, og som tar opp temaet grusomheter. Denne samlingen bringer sammen originale essays fra et internasjonalt ensemble av forskere med spesialisering innen barnehistorie og barne- og ungdomslitteratur for å undersøke hvordan barnas erfaringer av grusomhet blir møtt av kreative stemmer.