Boken "Symbolic Interaction and Ethnographic Research" tar for seg en rekke teoretiske og metodologiske utfordringer som samfunnsvitere møter i tolknings- og etnografiske studier av menneskeliv i grupper. Kjernen i den sosiologiske virksomheten er ideen om at menneskelig atferd er et produkt av samfunnslivet; at folks handlinger ikke kan reduseres til individuelle egenskaper alene. En av de største oppgavene for sosiologer, og samfunnsvitere generelt, omhandler studiet av intersubjektivitet – det vil si, hvordan mennesker blir sosiale enheter og hvordan de oppfatter hverandre og resultatene av menneskelig innsats i hverdagen. Boken utfordrer både positivistiske og postmodernistiske tilnærminger til samfunnsvitenskapene, og argumenterer for at teorier og metoder innen samfunnsvitenskapene må respektere 'de faktiske forholdene i menneskelig gruppeliv.' Målet er å etablere en sterkere (epistemologisk) sammenheng mellom teori, metoder og forskning som preger samfunnsvitenskapene, og de reelle forholdene i menneskelig interaksjon.