I en tid preget av digital kino presenterer "The Human Figure on Film" en ny tilnærming til temaet menneskekroppen i film. Boken stiller spørsmålet: Hva ser vi etter når vi betrakter mennesker projisert på en skjerm? Mennesker har vært en del av film siden mediets begynnelse, noe som kan virke enkelt, men som også er dypt utfordrende. Forskere og kritikere har forsøkt å avdekke mystikken rundt den filmatiske fremstillingen av mennesker, og har utviklet metoder for å gjøre denne figuren forståelig. Hver kapittel i boken fokuserer på et sentralt konsept - det naturlige, det bildemessige, det institusjonelle og det fiktive - som seere har benyttet for å forstå innholdet de observerer. Hvert konsept er knyttet til arbeidet og metoder til en spesifikk type historisk observatør: den naturlige historikeren Ray L. Birdwhistell, estetiker og bildeskaper Victor O. Freeburg, institusjonsantropologen Hortense Powdermaker, og fiksjonskritikeren V. F. Perkins. Disse ulike perspektivene gir en dypere innsikt i hvordan vi oppfatter og tolker den menneskelige figuren i filmhistorien.