Boken "The Living Classroom" utforsker fremveksten av kraftige bevissthetsfelter som påvirker elevers læring og personlige transformasjon. Dette banebrytende verket innen undervisning og transpersonlig psykologi analyserer dynamikken i kollektiv bevissthet i klasserommet. Gjennom å kombinere vitenskapelig forskning med personlige beretninger fra over tretti år, undersøker Christopher M. Bache de subtile påvirkningene som usynlig stråler fra lærere mens de underviser – utilsiktede kognitive resonanser som oppstår mellom lærere og studenter. Selv om slike synkrone forbindelser ofte blir oversett av tradisjonelle akademikere, viser Bache at de opptrer hyppig og er for markante til å bli avvist som tilfeldigheter. Ved å dra nytte av Rupert Sheldrakes teori om morphiske felt, foreslår Bache at godt tilrettelagte kurs skaper 'læringsfelt' rundt seg, som er former for kollektiv bevissthet som kan utløse nye innsikter og imponerende personlige forvandlinger. Han går forbi teori og presenterer en ny forståelse av hvordan bevissthet kan forme læringsprosesser.