Boken 'The Parthenon and Liberal Education' utforsker betydningen av den tidlige historien til gresk matematikk for utdanning og samfunnsliv, med fokus på studiet av Parthenon og Platons dialoger. Forfatterne Geoff Lehman og Michael Weinman tar til orde for å gjenopprette matematikken til sin opprinnelige fremtredende rolle innen de frie kunstene. De bygger sitt argument på arbeidet til Philolaus, en nær samtidige av Sokrates, og demonstrerer hvordan hans studier innen tallteori, astronomi og harmonikk har påvirket Platons verker 'Republikken' og 'Timaeus'. Boken gir en grundig oversikt over hvordan disse matematiske ideene resonerer med studiet i den tidlige Akademiet, samt med arkitekturen til Parthenon. Lehman og Weinman argumenterer for at Parthenon fungerer som det mest fremstående eksempelet på anvendelse av matematiske kunnskaper i sin tid, og fungerer som en bro mellom de tidlige mottakelsene av matematikk fra den gamle nærøsten og dens integrering i gresk tenkning som en form for liberal utdanning. Dette verket er en viktig påminnelse om matematikks plass i kulturen og utdanningssystemet.