Boken "The Touch of the Present" undersøker betydningen av kroppen og sansene i utdanningsmøter, og fremhever de estetiske og politiske dimensjonene ved utdanningspraksis. Den stiller viktige spørsmål om hvordan utdanningsopplevelser blir forstått, erfart og levd. Hvordan blir de konseptualisert? Hvordan former de vår tilknytning til verden? I en tid preget av avstand og frakobling, legger denne boken vekt på kontakt og samhørighet i utdanning, og forstår utdanning som møter, som kroppslige og sanselige opplevelser. Ved å trekke på et bredt spekter av teoretiske posisjoner som belyser vår dype sammenkobling med ting og andre kropper - fra feminisme til buddhisme, ny materialisme og videre - argumenterer Sharon Todd for at utdanningsmøter er formasjoner av 'berøring' og 'å bli berørt av.' Disse møtene er unike både i sitt innhold og i måten de bringer oss i relasjon med omgivelsene. Boken fokuserer spesielt på to sentrale utfordringer for lærere og studenter i dag - klimakrisen og digitale læringsplattformer.