«Thresholds, Encounters» utforsker hvordan poetisk og filosofisk skriving møtes i tekstene til, og om, Paul Celan. Celans verk oppholder seg ved terskelen mellom det ekstreme i poetisk uttrykk og filosofisk refleksjon. De forskjellige litterære og kritiske idiomene som har preget Celans skriving — og som hans skriving har kommet til å prege for andre, som Hamacher, Derrida og Szondi — krever en ny filologi. Denne filologien kan ikke plasseres innenfor forhåndsbestemte sjangre eller fagfelt, men undersøker hvordan poetiske og filosofiske ambisjoner møtes i tekstene til og om Celan. Den første delen av «Thresholds, Encounters» ('Ex-posing the Poem') tar opp spørsmål knyttet til historie, økologi og aurale opplevelser, mens den andre delen ('Language Dislodged') dykker ned i Celans artikuleringer av møter, posisjonering og oversettelse. Gjennom hele verket graver bidragsytere i konsekvensene av Celans poesi for tenkning og skriving, samtidig som de inviterer lesere fra ulike disiplinære rom til å videreføre samtalen.