I 'Through a Nuclear Lens' undersøker Hannah Holtzman den stadig mer gjensidige karakteren av kulturell utveksling mellom Frankrike og Japan, med fokus på filmer som tar opp kjernefysiske temaer. Boken tar for seg co-produksjonen 'Hiroshima mon amour' fra 1959, som regnes som en av de mest betydningsfulle filmene innen global kunstfilm og en viktig del av den franske nybølgen. Holtzman analyserer denne filmen og den transnasjonale syklusen den har inspirert, samt dens arv etter atomulykken ved Fukushima Daiichi i 2011. Gjennom en omfattende studie som inkluderer formell og teoretisk analyse, arkivforskning og intervjuer, avdekker hun fremveksten av en ny type kjernefysisk film, som tar hensyn til de hverdagslige konsekvensene av atomkatastrofer og deres innvirkning på vår opplevelse av rom og tid. Fokuset på den fransk-japanske utvekslingen i kinoen siden etterkrigstiden viser en omorientering av de først og fremst estetiske bekymringene i tradisjonen med Japonisme, til å dreie seg mer om teknologiske og miljømessige problemstillinger. Boken fremhever hvordan franske filmskapere hele tiden...