I boken 'Transforming Higher Education in Asia and Africa' gir Fred M. Hayward en grundig analyse av tolv strategiske planleggingstiltak i høyere utdanning innen åtte land i Asia og Afrika. Basert på over femti års praktisk erfaring belyser Hayward endringsprosessene i høyere utdanning i disse regionene. Boken tar for seg et bredt spekter av saker, fra anstrengelsene for å modernisere og transformere utdanningssystemet i Afghanistan midt i en konflikt, til den vellykkede kampen mot apartheid i Sør-Afrikanske utdanningsinstitusjoner, samt de mislykkede initiativene i Sierra Leone og Madagascar. Gjennom sine eksempler formidler Hayward både praktiske lærdommer og håp til samfunn globalt, og viser at endringer i høyere utdanning, inkludert dypere og mer grunnleggende transformasjoner, er mulige selv i de mest utfordrende forhold. For å oppnå vellykket transformasjon kreves det nøye utformede strategiske planer og budsjett med en grundig gjennomføring, overvåking og effektivt lederskap på flere nivåer. Boken gir uvurderlig innsikt og viser at med riktig tilnærming kan selv de mest hemmende forholdene overvinnes.