I det industrielle Nord på slutten av 1970-tallet jobbet mennesker sammen med maskiner for å produsere varer vi alle bruker. På midten av 1980-tallet, i Wisconsin, ble det utviklet superdatamaskiner, mens folk på samme tid i nærheten av Boston arbeidet på skriveborddatamaskiner. I New York City, tidlig på 90-tallet, sto folk på aksjemarkeder og handlet. I 1995, i Omaha, satt de foran datamaskiner som telemarketers og tok kalde samtaler; i Cleveland, samme år, benyttet folk sine menneskelige ferdigheter på tradisjonelle måter for å lage produkter vi alle er avhengige av. Arbeid, arbeid, arbeid - vi tilbringer store deler av livet vårt på jobb, enten det er i en fabrikk, et sterilt kontor, eller et annet sted i den omfattende produksjonslinjen imellom. Den utrøttelige fotografen Lee Friedlander, som på en maniakalt inkluderende, men takknemlig uformell måte, dokumenterer Americana - fra monumenter og jazzmusikere til bylandskap - presenterer her 16 år med amerikanere i arbeid. Dette er en samling av bestillingsporteføljer, noen laget på forespørsel fra kunstinstitusjoner, andre på ulikt grunnlag.