I "Steinbeck's Imaginarium" dykker Robert DeMott dypt inn i de fantasifulle, kreative og tidvis oversette aspektene ved John Steinbecks forfatterskap. DeMott plasserer Steinbeck som en profetisk stemme for vår tid, like mye som han var for depresjonsårene på 1930-tallet. Gjennom en rekke essays utforsker han ofte ukjente eller uerkjente sider ved Steinbecks kunstneriske karriere som fortjener nærmere oppmerksomhet. Han tar for seg de avgjørende vitenskapelige påvirkningene, som kvantefysikk og økologi, i "Cannery Row", og drøfter Steinbecks skrivesug gjennom de omfattende og obsessive dagbøkene han førte mens han skrev tre av sine mest kjente romaner: "Vredens druer", "Den omstreifende bussen" og "Øst for Eden". DeMott understreker at disse monumentale fiktive verkene alle inneholder viktige uttalelser om hans kreative prosess og teori om fiksjonsskriving. Videre sammenfletter DeMott sine personlige erfaringer som en livslang sportsfisker med en gjennomgang av flere oversette fiskeepisoder i Steinbecks verk.