Hvordan kan vi best hjelpe et barn som sliter? Svaret ligger i bevisst observasjon. Utfordrende atferd hos barn, som mobbing, oppmerksomhetsproblemer, angst, hukommelsesvansker eller sensorisk søking, kan ofte være knyttet til utviklingsmessige problemer. Adam Blanning argumenterer for at den beste måten å forstå denne atferden på, er gjennom nøye observasjon av barnet. Å observere hvordan et barn beveger seg, lytter, spiser eller sover, kan gi verdifulle innsikter i barnets opplevelse av verden og bidra til å fortelle barnets historie. Denne detaljerte boken utforsker i dybden de 'konstitusjonelle polaritetene' hos barn, som diskutert av Rudolf Steiner, og som kan føre til effektive, individualiserte terapeutiske tilnærminger til utfordrende atferd. Lærere, rådgivere og leger vil finne nyttige verktøy i denne boken som kan berike arbeidet deres med barn. De konstitusjonelle bildene ledsages av ulike terapeutiske indikasjoner som vil hjelpe barn med å oppnå ny vekst og modning, fra innsiden og ut.