Boken 'From Curiosity to Deep Learning: Personal Digital Inquiry in Grades K-5' utforsker den kraften læring har når man integrerer målrettet teknologi i en klasseromskultur som verdsetter nysgjerrighet og dyp læring. Hovedfokuset i denne praktiske guiden er Personal Digital Inquiry (PDI), et rammeverk utviklet av Julie Coiro og implementert i klasserommet av hennes medforfattere, Elizabeth Dobler og Karen Pelekis. Boken gir klare og detaljerte eksempler som tilbyr gode ideer for lærere i grunnskolen (K-5) og skolebibliotekarer for å styrke undervisningen. 'Personal' fremhever betydningen av det personlige forholdet mellom lærere og elever, samt hvilken rolle elevene spiller i læringsprosessen. 'Digital' reflekterer den viktige rollen digitale tekster og verktøy har fått i både læring og undervisning gjennom utforskning. 'Inquiry' er kjernen i PDI, ettersom lærere og elever vokser og utvikler seg gjennom muligheter til å identifisere problemer, generere personlige undringer og engasjere seg i samarbeidende dialog, noe som gjør læring til en aktiv og dynamisk prosess.