Boken "Learn to Read for Kids 5-7" benytter fonetikk som en sentral metode for å hjelpe barn med å lære å lese, ved å fokusere på én vokallyd om gangen. Hver bok er skrevet hovedsakelig med én vokallyd, noe som gjør at ordene er enklere å avkode. Denne spesifikke boken tar for seg lange vokallyder. Konseptet er utviklet gjennom omfattende forskning ved UCLA og er spesielt nyttig for unge barn som sliter med lesing, samt for personer med spesielle behov som kan bli overveldet av for mange vokallyder samtidig. Den legger til rette for at barn også kan lære å snakke, ved å la hjernen fokusere på én vokallyd til den mestres før man går videre til neste. Å lære å lese kan være en utfordrende oppgave for mange barn; derfor er det avgjørende at skrittene i læringsprosessen er små nok til å sikre suksess. Mange tidlige lesebøker for barn introduserer uhensiktsmessig alle korte og lange vokallyder samtidig, noe som kan skape forvirring for førstegangslesere. Min forskning har avdekket hvor viktig det er å introducere vokallydene en om gangen, for å unngå forvirring og legge et solid grunnlag for lesing.