Assuming Asymmetries: Conversations on Curating Public Art Projects in the 1980s and 1990s
Produktbeskrivelse
Boken 'Assuming Asymmetries: Conversations on Curating Public Art Projects in the 1980s and 1990s' utforsker de fascinerende og komplekse samtalene rundt noen av de mest banebrytende, men lite utforskede, offentlige kunstutstillingene i Europa og USA fra 1980- og 1990-tallet. Gjennom dyptgående intervjuer med kuratorer og deltakende kunstnere, kaster denne boken lys over betydningsfulle prosjekter som 'Konstrukcja w Procesie', en kunstnerdrevet samarbeid med Solidarnośc-bevegelsen i Łódź fra 1981; 'Die Endlichkeit der Freiheit', initiert av kunstnerne Rebecca Horn og Jannis Kounellis sammen med dramatikeren Heiner Müller på begge sider av den tidligere Berlinmuren i 1990; samt 'Culture in Action', kuratert av Mary Jane Jacob i Chicago i 1993. Andre utstillingsprosjekter tar for seg 'Sonsbeek 93' i Arnhem, kuratert av Valerie Smith; 'Fem trdg rdar', kuratert av Carlos Capelán i Simrishamn og Ystad i 1996; og 'INSITE', en rekke utstillinger i San Diego og Tijuana som ble lansert i 1992. Boken inkluderer også 'U-media', kuratert av VAVD Editions i Umeå i 1987, samt Ida Biards 'La Galerie des Locataires' fra 1972. Disse samtalene gir en dypere forståelse av de kunstneriske og sosiale kontekstene disse prosjektene ble skapt i, og fremhever betydningen av offentlig kunst i vår tidsalder.