Hva kan kunstnere lære av teaterforskere når det gjelder å fremføre historiske verk på scenen i dag? Hva kan teaterforskere lære av dagens kunstnere når det kommer til forståelsen av fortidens verk og praksiser? Hvordan påvirkes opplevelsen til moderne publikum når de deltar på forestillinger i historiske teatre? Og hvordan opplever vi estetisk rekonstruksjonen av produksjoner fra en fjern fortid? Denne samlingen av essays belyser funnene fra forskningsprosjektet 'Performing Premodernity', utført av en internasjonal gruppe teaterforskere. Deres arbeid har fokusert på Drottningholm teater fra 1766: et berømt teater rett utenfor Stockholm, hvor de autentiske scenesettene og maskineriet er bevart nesten i sin opprinnelige tilstand fra det attende århundre. Bak alle essaysene finnes en kombinasjon av fascinasjon og misnøye med dagens fremførelser av dramatiske og operatiske klassikere, spesielt de som finner sted i historiske teatre og de som opererer innenfor det såkalte 'Historisk riktige' rammer.