Boken "Storyline i begynneropplæringen" utforsker en innovativ tilnærming til undervisning og læring, der elever og lærere samarbeider om å skape en felles fortelling. Denne fortellingen blir en sentral ramme for ulike læringsaktiviteter, som gir elevene mulighet til å ta eierskap til og aktivt delta i sin egen utdannelsesprosess. Storyline-metoden er elevsentrert og benytter seg av aktive og utforskende undervisningsmetoder, noe som fremmer tverrfaglige og temabaserte læringsforløp der estetiske læreprosesser er i fokus. I denne antologien gir forfatterne konkrete eksempler på hvordan storyline kan anvendes i klasserommet, spesielt tilpasset elever i begynneropplæringen (1.-4. trinn). Disse eksemplene skal fungere som nyttige verktøy og inspirasjon for lærere som ønsker å implementere storyline i sin undervisning. Et gjennomgående tema i boken er folkehelse og livsmestring, som i begynneropplæringen handler om å bli kjent med seg selv og sine egne ressurser.