Hva skal til for å skape en vellykket forretningsmodell? I denne boken undersøkes opprinnelsen til forretningsmodeller, som har sine røtter i konseptet om 'forretningsidéen', som ble populært blant forskere på 1960- og 1970-tallet. Forretningsidéen fremhever betydningen av samsvar mellom markedet og produktsystemet, samt mellom produktsystemet og de interne egenskapene til selskapet. Et karakteristisk trekk ved boken er hvordan den kobler sammen elementer av forretningsmodeller med sentrale konsepter innen strategisk ledelse, slik som kundeinnhold, aktivitetsystemer og strategiske ressurser. Videre benytter den teori og forskning for å utforske hvordan de kontekstuelle elementene av forretningsmodeller kan forstås og håndteres. En av kapitlene tar for seg de felles kjennetegnene ved gode strategier. Her blir det argumentert for at gode strategier muliggjør oppnåelse av målsetninger, uttrykker valg og bygger på styrker. 'Business Models and Strategy' fungerer som en nyttig følgesvenn for den som ønsker å reflektere over og forstå kompleksiteten i feltet.