Denne lenge etterlengtede boken bidrar betydelig til faglig utvikling av doktorgradsveiledere og gir et dyptgående perspektiv på doktorgradsstudentenes læring. Fritt basert på aktuelle forskningsfunn, diskuterer forfatterne organiseringen av svensk doktorgradsutdanning, veilederens profesjonelle praksis, doktorgradsstudentenes læringsprosess og kvalitetssystemet for denne utdanningen i Sverige. En rød tråd gjennom hele boken er forbindelsen mellom teori og praksis. Gjennom autentiske kasus og eksempler fra ulike utdanningsmiljøer demonstreres hvordan veiledning avhenger av både individuelle og kulturelle faktorer. I tillegg tilbyr boken leserne et mangfold av refleksjonsøvelser som kan bidra til å fremme tenkningen, både individuelt og i kollegiale sammenhenger. Boken er hovedsakelig rettet mot veiledere innen doktorgradsutdanning, uavhengig av fagfelt eller tidligere erfaringer. Den vil også være nyttig for doktorgradsstudenter som ønsker å fordype seg i emnet.