Boken 'Quality Management: An Introduction' er en allsidig innføring i kvalitetshåndtering, tilpasset både universitetsstudenter og yrkesaktive. Forfatterne utforsker de grunnleggende prinsippene for kvalitetshåndtering ved å knytte dem til relevante praksiser og metoder. Hvorfor er denne boken viktig? Endring og forbedring, produktivitet, samt fokus på kunder og andre interessenter er sentrale temaer i moderne ledelse. Kvalitetshåndtering handler om å styre endringer og forbedringer, samt å oppnå mål på en effektiv måte, samtidig som man legger ned betydelig innsats for å nå disse målene. Vitenskapelige metoder danner grunnlaget for kvalitetshåndtering, men dette feltet går også utover vitenskapen og inn i filosofiens domener. Det forutsetter at de endringene man søker, er faktiske forbedringer, og fremhever nødvendigheten av at den beste veien er en som fører til forbedringer ikke bare for en selv, men også for øvrige interessenter. Boken belyser tre grunnleggende temaer innen kvalitetshåndtering: