Boken "Six Sigma - The Pragmatic Approach" tar for seg en strategi for gjennombrudd og kontinuerlige forbedringer, med det overordnede målet om å støtte opp om de strategiske målene til bedrifter. Initiativet ble først introdusert av Motorola i 1987, og har siden den gang utviklet seg til å bli en anerkjent forbedringsstrategi og konsept i virksomheter over hele USA, Europa og Asia. I denne boken får leseren en dypere forståelse av pragmatisk Six Sigma, og hvordan de mest suksessrike selskapene kombinerer strategi, målsetting, rammeverk, treningsprogram, metodologier, verktøy og mentale modeller for å oppnå høye forbedringsrater og betydelige resultater. Med omfattende casestudier fra både produksjons- og tjenesteytende sektorer, dekker boken en rekke spørsmål knyttet til implementering og forbedring av prosesser, samt designforbedringer. Hovedformålet med denne boken er å formidle visjonen om Six Sigma som en pragmatisk strategi for gjennombrudd og kontinuerlig forbedring i dagens selskaper. Boken har også som mål å inspirere og aktivere leserne til å starte, drive, eller videreutvikle sine egne Six Sigma-programmer.