I boken 'Studiolo' av Giorgio Agamben får leseren en dypere forståelse av utvalgte verk innen vestlig kunst sett gjennom en filosofisk linse. Inspirert av renessansens studiolo, et privat rom der prinsen trakk seg tilbake for å meditere og lese omfavnet av sine favorittmalerier, fungerer denne boken som Agambens eget studiolo. Her presenteres en fascinerende samling av kunstverk som strekker seg over tusenår, fra 5000 f.Kr. til i dag, der Agamben påpeker at disse verkene bare nå, gjennom vår forståelse, oppnår deres sanne tydelighet. Han argumenterer for at bildene som er etterlatt av fortiden egentlig henvender seg til oss her og nå; uten denne forbindelsen risikerer vi å miste vår historiske bevissthet. Med sin detaljerte analyse og kritiske tilnærming provoserer Agamben leseren med en styrke og en voldsomhet som er umulig å unnslippe. Gjennom kunsten utfordres vi til å reflektere over vår egen eksistens og forståelse av virkeligheten.