I boken «You’ve Been Played» tar spilldesigneren Adrian Hon et kritisk blikk på hvordan ulike spill og gamifisering brukes som verktøy for utnytting i samfunnet. Gjennom tydelige eksempler viser han hvordan lagerarbeidere blir presset til å konkurrere mens de pakker kasser, under trussel om oppsigelse hvis de ikke presterer bedre enn kollegene. Uber utfordrer slitne sjåfører med oppgaver for å holde dem på veien, mens Kina vurderer innbyggerne for å sikre at de oppfører seg som ønsket. Spill med kjøp i appene oppmuntrer også til å tømme lommeboken ved å belønne «prestasjoner». Poeng, merker og ranglister infiltrerer alle aspekter av det moderne livet. «You’ve Been Played» er en skarp kritikk av en teknologidrevet verden som forsøker å overbevise oss om at lidelse er morsomt. Boken er et rop om handling for alle som ønsker å bevare sin verdighet og autonomi i en tid der det å spille er blitt en nødvendighet med alvorlige konsekvenser for de som taper.