I mer enn et halvt århundre har Thomas Szasz viet mye av sin karriere til en grundig og provokativ kritikk av psykiatriens praksis. Hans nyeste verk, 'Psychiatry: The Science of Lies', fremstår som et klimaks av hans livsverk, hvor han belyser hvordan bedrag spiller en sentral rolle i psykiatriens historie og praksis. Szasz fremfører sin tese om at diagnosen og behandlingen av psykisk sykdom står i et forhold til diagnosen og behandlingen av kroppslige sykdommer, på samme måte som forfalskningen av et maleri står i forhold til originalverket. Mens kunsthistorikere, museumsdirektører, private samlere og rettssystemet jobber for å skille mellom forfalskninger og originale verk, inntar de som er involvert i medisin—leger, pasienter, politikere, helseforsikringsselskaper og juridiske fagfolk—en motsatt holdning. De streber etter å autentisere hverdagslige livsproblemer som sykdommer, og skaper dermed en systematisk forveksling mellom ekte sykdommer og tilstander som i realiteten ikke burde klassifiseres som slike.