Hvordan underviser vi i litteratur? I denne boken tar vi opp det aktuelle dilemmaet lærere i danskfaget ofte møter når de skal introdusere elever i 1. g eller 1. hf til analyse og fortolkning av skjønnlitterære tekster. Hvordan kan vi engasjere elevene og utvikle deres evne til å reflektere selvstendig, samtidig som vi ønsker at de skal anvende et spesifikt analytisk begrepsapparat? Dette er spørsmål som diskusjonen i boken tar for seg. Nyere forskning innen litteraturdidaktikk viser at elever kan bli bedre og mer selvstendige tekstlesere dersom de får muligheten til å basere sine egne observasjoner og opplevelser av teksten som grunnlag for en dypere undersøkelse, som igjen kan knyttes til et analytisk begrepsapparat. Med denne boken presenterer vi en undersøkelsesorientert tilnærming som kan didaktiseres i et introduksjonsforløp til analyse og fortolkning av noveller og lyrikk. Strukturen av boken er tilrettelagt for å støtte lærere i denne prosessen.