Taming EdTech av Velislava (London School of Economics and Political Science UK) Hillman
Produktbeskrivelse
Etter hvert som utdanningen blir mer avhengig av datadrevne algoritmiske systemer, vokser den private bedriftens makt. Uten regulering kan konsekvensene for barns grunnleggende rettigheter og fremtidige livsmuligheter bli alvorlige. I boken «Taming EdTech» argumenterer Velislava Hillman for at datafikasjon, det vil si å omdanne alle menneskelige handlinger til data, og overvåkning har blitt normalisert i utdanningsmiljøer. Hillman viser hvordan edtech-produkter ikke forbedrer utdanningen likt for alle barn. Hun etterlyser et lisensieringssystem som kan tvinge edtech-industrien til å adoptere etiske praksiser og å oppfylle nødvendige standarder før de får lov til å operere i skolene. Boken ser utover edtechs potensialer og skisserer et rammeverk for regulering som omfatter sosio-tekniske, etiske, kritiske pedagogiske og menneskerettighetsmessige forutsetninger for å styre digitaliseringen av utdanning.