Boken "Å lære norsk når polsk og tysk er morsmålet" av Roy G. Tveit utforsker hvorvidt det å tilegne seg et andrespråk er en like utfordrende prosess uavhengig av morsmålet, eller om likheter i strukturen mellom morsmål og målspråk har betydning. Den undersøker hvordan morsmålet potensielt kan påvirke farten i læringsprosessen og hva det kan bety for ferdighetene til den som lærer. Med fokus på de to største minoritetene i Norge, polakker og tysker, gir boken en grundig analyse av de spesifikke utfordringene disse innlærerne møter når de skal navigere i norsk setningsstruktur. En sentral del av analysen er en sammenligning av verbalsyntaksen i norsk, tysk og polsk, med særlig vekt på inversjonsregelen - en syntaktisk egenskap ved norsk som ofte oppleves som vanskelig av andrespråksinnlærere. Boken henvender seg primært til studenter i norsk som andrespråk og lærere som underviser utlendinger i norsk på alle nivåer i skolesystemet. I tillegg vil boka være av stor interesse for alle som er engasjert i kontrastiv grammatikk og språkinnlæring.