I denne skriftserien presenteres en interessant studie om tre gutter fra sjuende trinn, som har tilegnet seg betydelig erfaring med å bruke læringsstrategier i sitt arbeid med tekster. Elin Moen tar oss med inn i deres opplevelser og refleksjoner knyttet til hvordan disse strategiene påvirker deres tekstforståelse og læring. Gjennom en grundig analyse av datamaterialet identifiserer Moen tre nøkkelkategorier. For det første belyser hun hvordan læringsstrategier fungerer som kognitive hjelpemidler. Guttene opplever at disse strategiene gjør det lettere for dem å organisere informasjon, tilegne seg nytt innhold og takle krevende tekster. For det andre avdekker hun at disse strategiene også har en betydelig innvirkning på motivasjonen. Det som i utgangspunktet kan fremstå som kjedelige eller vanskelige tekster, blir mye mer engasjerende og spennende når læringsstrategier tas i bruk. Til slutt viser funnene at guttene opplever en økt mestringsfølelse ved bruk av læringsstrategier. Dette gir dem mulighet til alltid å forholde seg til og skrive om innholdet, noe som igjen styrker deres selvfølelse og bekreftelse av egen innsats. Hensikten med denne forskningen er å belyse viktige og ofte usynlige prosesser i klasseromsundervisningen, og å bidra til en dypere forståelse av ulike undervisningspraksiser i utdanningssystemet.