I 'Utdanningssosiologi' av Sylvi Stenersen Hovdenak utforskes nøkkelperspektiver innen utdanningssosiologi, med særlig fokus på den norske skolen og dens praksis. Boken omhandler begreper som pedagogisk diskurs, pedagogiske koder og pedagogiske identiteter, og hvordan disse samspiller med skolens rolle som en kritisk institusjon for både individ- og samfunnsutvikling. Forfatteren setter søkelyset på teorier om kunnskap i skolen, og tar for seg forholdet mellom skolebasert kunnskap og hverdagskunnskap på en grundig måte. Den teoretiske referanserammen er basert på Basil Bernsteins tilnærming til utdanningssosiologi, og innholdet relateres til nyere empirisk utdanningsforskning, hvor elevperspektivet i norsk kontekst er i sentrum. Dessuten drøftes det viktige forholdet mellom mikronivå og makronivå i utdanningssystemet, noe som gir boken en helhetlig og nyansert fremstilling av utdanningssosiologiske utfordringer og muligheter.