Art Record Covers av Francesco Spampinato presenterer en unik samling av plateomslag skapt av visuelle kunstnere fra 1950-årene og frem til i dag. Boken utforsker det intime forholdet mellom visuell kunst og musikkproduksjon, som har vært til stede siden modernismens begynnelse. Fra Luigi Russolos futuristiske manifest 'L Arte dei Rumori' fra 1913 til Marcel Duchamps dobbeltsidige plater 'Rotereliefs' fra 1925, har det vært en fruktbar utveksling mellom lyder og former, merker og melodier. Med 500 omslag av kjente visuelle kunstnere, kaster Spampinato lys over hvordan modernismen, Pop Art, konseptuell kunst, postmodernisme og samtidskunst har inspirert og formet dette visuelle uttrykket som følger musikkens masseproduksjon. Hvert omslag er kombinert med analytiske faktaark som inneholder informasjon om kunstneren, artisten, albumnavnet, plateselskapet, utgivelsesåret og detaljene om det originale kunstverket. Vi møter også malerier av Jean-Michel Basquiat, Banksys stensil-graffiti for Blur, Damien Hirsts hodeskalle for The Hours, samt Salvador Dalis sommerfugl på Jackie Gleasons 'Lonesome Echo'. I tillegg gir intervjuene med Tauba Auerbach, Shepard Fairey, Kim Gordon, Christian Marclay, Albert Oehlen og Raymond Pettibon personlige beretninger om det samarbeidet som finnes mellom kunstnere og musikere. Teksten i boken er tilgjengelig på engelsk, fransk og tysk.