Tamara de Lempicka (1898–1980) levde et liv preget av kunst, glamour og berømmelse. Etter å ha flyktet fra St. Petersburg i kjølvannet av den bolsjevikkiske revolusjonen, ankom hun Paris og begynte å åpenbare sin unike stil som lynte opp kunstscenen i hjertet av den franske hovedstaden. De Lempickas omfattende og monumentale kunstverk betraktes som en av de mest levende dokumentasjonene av 1920-tallets Art Deco. Hennes særegne stil kombinert kalde farger og stramme post-kubistiske former med både neoklassiske og volupteøse elementer. Tematikken i hennes arbeider er ofte preget av nakne skikkelser som utstråler sensualitet, styrke og en viss avstand, innhyllet i et lys som gjør dem uimotståelige, samtidig som de ser bort med en arrogant storhet. Hennes portretter inkluderer både høy-sosiale kunder og progressive skildringer av frigjorte og lesbiske kvinner, som i verkene 'Women Bathing' og 'Portrait of Suzy Solidor'. Spesielt bemerkelsesverdig er hennes selvportrett i den grønne Bugatti, bestilt som omslagsillustrasjon for det tyske magasinet Die Dame, som raskt ble et ikon for fart, sofistikering og det feminine.