Eugène Atget (1857–1927) var både flâneur og fotograf, og hadde en dyp fascinasjon for å vandre langs gatene. Etter å ha prøvd seg som maler og skuespiller, vendte den opprinnelige libournere seg til fotografering og flyttet til Paris. Atget begynte å levere studier til malere, arkitekter og scenedesignere, men han ble snart betatt av å dokumentere byen og dens omgivelser. Hans bilder fokuserte sjeldent på mennesker, men på arkitekturen, landskapet og artefaktene som utgjorde den sosiale og kulturelle scenen. Selv om Atget ikke var spesielt kjent i sin egen tid, fikk han i løpet av 1920-tallet ny oppmerksomhet fra Dada- og Surrealistbevegelsen gjennom Man Ray. Fire av hans bilder, med sin særegne kombinasjon av etterlikning og mysterium, ble publisert i det surrealistiske tidsskriftet La Révolution Surréaliste, samtidig som Ray og mange i hans kunstneriske krets begynte å kjøpe Atget-trykk. Atgets berømmelse vokste etter hans død, med flere artikler og en monografi skrevet av Berenice Abbott, og hans arbeid har siden inspirert en rekke fremragende fotografer, inkludert Walker Evans.