Futurisme, etablert i 1909 av Filippo Tommaso Marinetti og hans medforfattere Giacomo Balla, Umberto Boccioni, Carlo Carrà og Gino Severini, er en kunstbevegelse som feirer bevegelse og maskiner som sine mest dyrebare temaer. Sammen med en rekke tilknyttede kunstnere, inkludert malere, skulptører, designere, arkitekter og forfattere, hadde gruppen som mål å kaste de støvete tradisjonene til side og innføre en ny tidsalder preget av slank, sterk og ren modernitet. Futurismens plass i kunsthistorien er både tvetydig og betydningsfull. Bevegelsen banet vei for revolusjonerende metoder for å skildre bevegelse, lys og fart, men den har også vært kilde til kontrovers på grunn av sin glorifisering av krig og fascistisk politikk. De hektiske, nesten rasende, lerretene deres er bemerkelsesverdige for både sin maskuline aggresjon og for sin radikale eksperimentering med penselstrøk, tekstur og farge i jakten på å registrere et objekt i bevegelse gjennom rommet. Med sentrale eksempler fra futuristenes rike produksjon og ledende utøvere, gir denne boken en introduksjon til bevegelsen som rettet en glødende kritikk mot alle tidligere -ismer og dermed utfordret den etablerte kunstnormen.