Den sveitsiske kunstneren HR Giger (1940–2014) er mest kjent for sitt ikoniske design av romvesenet i Ridley Scotts skrekk-sci-fi film 'Alien' fra 1979, en prestasjon som sikret ham en Oscar. Men dette var bare en av mange uttrykk for Gigers biomekaniske arsenal av skapninger, som regelmessig fusionerte hybrider av menneske og maskin til bilder med både gripende styrke og mørk psykedelikk. Hans visjoner trakk på fortidens demoner, som strakk seg tilbake til hans tidlige barndomsfrykter, og pekte også inn i fremtidens mytologier. Gigers arbeider uttrykker kollektive frykter og fantasier fra hans epoke: frykten for atomkrig, for forurensning og bortkastede ressurser, samt en fremtid der våre kropper er avhengige av maskiner for å overleve. Fra surrealistiske drømmelandskap skapt med sprøytepistol og sjablonger, til design av albumomslag, guillotine-lignende skulpturer og selvdesignede barer, tar Giger oss med på en reise gjennom sitt mangfoldige univers i denne definitive introduksjonen til en mester innen skrekkgenren.