Fra Edouard Manets portrett av naturalisten Émile Zola, der han sitter omgitt av sine japanske kunstskatter, til Van Goghs nøye kopier av Hiroshige-trykkene han kjærlig samlet på, var 1800-tallets pionerer innen europeisk modernisme åpne om sin forkjærlighet for japansk kunst. Med sin sensualitet, frihet og sprudlende uttrykk, har treblokkstrykk blitt anerkjent som kilden til den japanske bølgen som først fascinert Frankrike og senere hele Europa. Dessverre oppfattes denne kunstformen ofte som et 'eksklusivt' fenomen, som kun inspirerte vestlig kreativitet. Realiteten er at japanske treblokkstrykk representerer et fenomen uten sidestykke i den vestlige verden. Noen av de mest revolusjonerende ideene i moderne kunst – inkludert Karl Marxs observasjon om at 'alt som er solid smelter til luft' – ble først utviklet i Japan på 1700-tallet, og fikk sitt mest karakteristiske uttrykk gjennom mestere som Hokusai, Utamaro og Hiroshige tidlig på 1800-tallet. Denne boken avdekker dybden av en elsket, men ofte misforstått kunstnerisk tradisjon.