Den amerikanske maleren Roy Lichtenstein (1923–1997) var en banebrytende skikkelse innen amerikansk kunst og bidro til å redefinere kunstvokabularet i en ny tid. Han debuterte i en kunstscene som var dominert av abstrakt ekspresjonisme på slutten av 1950-tallet i New York. Med sin nyskapende bruk av industrielle produksjonsteknikker og hverdagslig bildemateriale som tegneserier, reklamer og hverdagsmotiver, plasserte Lichtenstein seg i samme ånd som samtidige som Andy Warhol og James Rosenquist. Gjennom sitt arbeid reflekterte og gjorde han narr av den amerikanske massemediekulturen og forbrukersamfunnet. Kjent verk som 'Look, Mickey!' (1961), 'Drowning Girl' (1963) og 'Whaam!' (1963) utnyttet masseproduksjonsteknikker, særlig Ben-Day prikker, for å skape en forstørrelseseffekt i det som har blitt kjent som hans typiske 'prikkete' stil. Denne boken gir en essensiell oversikt over Lichtensteins karriere, og følgene av hans tidlige Pop-utsagn til hans senere 'penselstrøk' som en reaksjon på den abstrakte ekspresjonismen, samt hans nytolkninger av moderne mesterverk. Vi undersøker hans ledende posisjon innenfor kunstverdenen.