Man Ray (1890–1976) var en polymatisk modernist som arbeidet innen maleri, skulptur, film, grafikk og poesi. Hans fotografiske arbeid, særlig innen nudestudier, mote og portretter, markerte et ny bro i fotografiets og kunstens historie. Denne monografien gir en omfattende oversikt over Man Rays varierte praksis og hans fotografiske arv, med en rik samling av både kjente og mindre kjente verk. Beskrivelsen tar oss med fra Man Rays kunstneriske begynnelser i New York til hans sentrale rolle i den parisiske avantgarden. Her bidro han til den første surrealismeutstillingen sammen med kjente kunstnere som Jean Arp, Max Ernst, André Masson, Joan Miró og Pablo Picasso. Blant hans nå ikoniske verker finner vi 'Noire et blanche' og 'Le Violon d’Ingres'. Gjennom et mangfold av stilleben, portretter og andre uttrykk får vi innblikk i hvordan Ray kontinuerlig eksperimenterte med nye teknikker, og dermed flyttet fotografi utenfor sitt dokumentariske domene inn i et eterisk og poetisk uttrykk gjennom flere eksponeringer.