Boken "Warhol" av Klaus Honnef utforsker den sentrale figuren i Pop Art-bevegelsen, Andy Warhol, som fra 1928 til 1987 satte sitt preg på kunstverdenen. Warhol utfordret den tradisjonelle oppfatningen av hva kunst kunne være, og skapte et nytt konsept som reduserte betydningen av kunstnerens individualitet. Han var en skarp observatør av det amerikanske samfunn og avdekket forbrukerkulturen gjennom sine berømte verk, særlig med Campbell-suppene og Brillo-reklamene. Warhols interesse for sensasjonsjournalistikk preget også hans kunst. I 1963 grunnla han sin berømte 'Factory' i New York, som ble et inspirerende sentralt punkt for kreative ideer og produksjon. Denne fabrikken på påvirket også filmindustrien på 1960-tallet, og i slutten av 1970-tallet lanserte han det innflytelsesrike magasinet Interview. Warhols tilnærming til kunstproduksjon var enestående – han utviklet konseptene og lot deretter sine ansatte i fabrikken utføre dem, noe som resulterte i verk som bevisst forble usignerte, uten at det svekket hans anseelse. Warhol bemerket ironisk at velstående newyorkere gjerne hengte opp hans verk, så lenge fargene harmonerte med interiørdesignet i hjemmet. Hver bok i TASCHENs Basic Art Series inkluderer en detaljert kronologisk oppsummering av kunstnerens liv og verk, som også omhandler kunstnerens kulturelle og historiske betydning, rundt 100 fargeillustasjoner med forklarende bildetekster, samt en konsis biografi.