Boken 'Sargent and Fashion' utforsker det dynamiske forholdet mellom maleri og antrekk, og tar for seg temaer som portretter, prestasjoner, kjønnsuttrykk, den nye kvinnen, samt spenningen mellom tradisjon og innovative ideer. John Singer Sargent, en av sin tids mest ettertraktede portrettmalere, bemerket i sommeren 1894 til sin kollega Graham Robertson, at 'frakken er bildet'. Han strammet en tung overfrakk rundt figuren til sin modell, og hans evne til å fremstille flatterende og engasjerende portretter gjorde ham til en populær kunstner. Samtidig forfulgte Sargent sin egen kunstneriske visjon. I motsetning til å bare reflektere tidens moter, integrerte han klærne i sitt kunstneriske repertoar. Han valgte ofte hva modellene skulle ha på seg, justerte plaggene deres, eller drapert stoffer rundt dem, alt for å skape visuelt tiltalende komposisjoner som ble bevart på lerretet gjennom hans enestående kunstneriske ferdigheter. Med bidrag fra ledende tenkere innen studier av Sargent og hans verk, samt overdådige reproduksjoner av flere betydningsfulle portretter, presenterer denne boken en grundig analyse av Sargents innflytelse og forholdet mellom kunst og mote.