Boken "Aircrew Training and Assessment" henvender seg til fagfolk innen luftfartspsykologi, menneskelige faktorer, vurdering og evaluering, yrkesrettet utdanning, teknisk utdanning, pedagogisk psykologi og utdanningsteknologi. Den gir en omfattende innsikt i moderne metoder for opplæring av luftmannskap og vurdering av deres prestasjoner. Boken tar for seg hvordan simuleringer benyttes i opplæring og vurdering av luftmannskap, og gir en grundig gjennomgang av dagens praksis. Et luftmannskap kan bestå av én eller flere personer med ansvar for å oppnå spesifikke oppdrag ved hjelp av et luftfartøy, som kan variere fra en enkelt pilot i et ett-seters fly til et komplett mannskap på et større passasjerfly. Til tross for teknologiske fremskritt innen utvelgelse av luftmannskap og menneskelige faktorer, er behovet for forbedret opplæring av luftmannskap tydeligere enn noen gang. Spesielt i militæret, der oppdragene som krever luftmannskap blir stadig mer komplekse. Simulering brukes derfor omfattende i både militære og sivile opplæringsprogrammer for å håndtere disse utfordringene.