I sin bok 'An Architectural Approach to Level Design' kombinerer Christopher W. Totten, en erfaren spillutvikler og professor med bakgrunn innen arkitektur, prinsippene for nivådesign med teoriene fra arkitektur og romlig design. Som en av de første publikasjonene som integrerer disse feltene, undersøker boken sammenhengen mellom arkitekturens kontekst og historie og hvordan det påvirker nivådesign. I den andre utgaven presenteres arkitektoniske teknikker og teorier som leserne kan anvende i egne prosjekter. Totten knytter sammen arkitektur og nivådesign på ulike måter, der han belyser de praktiske aspektene ved hvordan designere skaper rom og de opplevelsesmessige elementene knyttet til menneskelig interaksjon med disse rommene. Boken tar også opp aktuelle problemstillinger i bransjen, for eksempel hvordan man lager engasjerende opplæringsnivåer og hvordan man kan benytte datagenererte nivådesignsystemer uten å miste fokuset på spilleren, som ofte er til stede i håndlagde nivåer. Gjennom tekstens kapitler får leserne muligheten til å utvikle ferdigheter innen romlig layout, påkallende av følelser gjennom spillrom og skape bedre spillnivåer.