I boken "Creating Wicked Students" argumenterer Paul Hanstedt for at kurs bør designes for å presentere studentene for såkalte "wicked problems". Dette er komplekse problemstillinger som ikke lar seg løse med tradisjonelle metoder, og de ferdighetene man utvikler ved å håndtere disse utfordringene, vil forberede studentene best mulig for livet etter college. Hanstedt mener at målet vårt for studentene bør være at de skal bli i stand til å forandre verden. Når en student forlater college, ønsker vi at de skal tre inn i samfunnet som tenkende og refleksive individer, ikke som rene tilskuere som deltar passivt i aktiviteter de har fått tildelt. I dagens utdanningslandskap snakkes det mye om "wicked problems" – problemer som Zika-virus, ISIS og politisk diskurs i sosiale medier, som utfordrer våre forventninger og kunnskap. For å ruste studentene til å håndtere disse utfordringene, er det nødvendig at de utvikler det som kalles "wicked competencies", det vil si evnen til å respondere effektivt og tilpasse seg komplekse situasjoner.