Boken "Development and Assessment of Self-Authorship" samler ny forskning som utvider og finjusterer konseptet selvforfatterskap på tvers av kulturer. Den tar i bruk en konstruktiv-utviklende tilnærming til selv-evolusjon, som legger vekt på samspillet mellom personlige egenskaper og kontekstuelle påvirkninger på individers konstruksjon av kunnskap, identiteter og relasjoner. Hver enkelt kapittel dekker emner fra en mangfoldig gruppe av populasjoner, inkludert nederlandske studenter, mannlige og kvinnelige beduin- og jødiske ungdommer, afroamerikanske ungdommer fra økonomisk pressede områder i USA, latino/a studenter på universiteter som kjemper med etnisk identitet og dissonans, australske kvinnelige studenter som forbereder seg på å bli barnepassere, samt en komparativ studie av japanske og amerikanske universitetsstudenters epistemiske tro. Boken avslutter med å besvare spørsmål knyttet til utfordringene og mulighetene ved utviklingen av et gyldig mål på selvforfatterskap, som er mindre tidkrevende og krever mindre ekspertise enn dybdeintervjuer.