I boken 'Ecological Psychology in Context' utforsker Harry Heft de historiske og teoretiske fundamentene for James J. Gibsons økologiske psykologi i tankegangen fra 1900-tallet. Heft integrerer også økologisk psykologi med analyser av sosiokulturelle prosesser. En hovedtese i boken er at vår kunnskap er forankret i direkte erfaringer av meningsfulle miljøobjekter og hendelser. Disse erfaringene finner sted i prosessene mellom individ og miljø, samt i kollektive, sosiale sammenhenger. 'Ecological Psychology in Context' sporer de primære linjene av Gibsons økologiske tilnærming tilbake til William James' filosofi om radikal empirisme. Boken belyser hvordan arbeidet til E.B. Holt, som var James' student og Gibsons mentor, fungerte som en katalysator for utviklingen av Gibsons rammeverk, samt som en bro til Jamess arbeider. Videre viser Heft hvordan økologisk psykologi kan bidra til å videreføre Jamesianske studier ved å løse noen av de teoretiske utfordringene som hindret James i å fullt ut realisere en realistisk filosofi. Gjennom dette bidrar boken til å utvide omfanget av Gibsons rammeverk.