Boken 'Education in Afghanistan' gir en grundig og oppdatert analyse av utdanningshistorien i Afghanistan fra 1901 og frem til i dag. Den viser hvordan moderne utdanning har utviklet seg i landet, samtidig som den kartlegger de varierende prosessene med utvikling, regresjon og ødeleggelse. Boken kombinerer både historiske og nåtidige perspektiver på sentrale internasjonale og nasjonale politiske og historiske spørsmål fra slutten av det 19. århundre og fremover. Temaer som religion, modernisme, stamme- og etniske konflikter, språk diskriminering, utenlandske invasjoner, krig og internasjonal bistand blir grundig belyst i forhold til utdanning. En inngående forståelse av disse elementene kan gi alternative tilnærminger til å håndtere den pågående konflikten i Afghanistan, som har direkte innvirkning på den generelle utdanningsutviklingen og beslutningene som tas i utdanningspolitikken i landet. Ved å tilby et nytt perspektiv på konflikten i Afghanistan, spesielt med fokus på dens konsekvenser for utdanning, vil denne boken være en uvurderlig ressurs for studenter og forskere.